obszar-program

StaryWilk
Stały bywalec
Posty: 2830
Rejestracja: 28 lut 2003, 13:47
Lokalizacja: Biały Szczep
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: StaryWilk » 12 maja 2005, 19:58

Słuszne to słowa, ale nie widze tego tak...pesymistycznie. W zespole przygotowujacym teą dyskusje są naprawdę ciekawe osobowości instruktorskie na miarę burzliwych i twórczych lat Odnowy. A i pewni Druhowie dyskutujacy prezentuja tu najlepsze tradycje, które mi sie kojarzą np. z Forum Harcerza Rzeczypospolitej przed Bydgoskim Zjazdem, więc...nie jest źle !:D
PS Grzegorzu , poczytaj teksty druha Skrukwy :D :D:D





1

ania
Użytkownik
Posty: 69
Rejestracja: 09 cze 2002, 22:47
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: ania » 12 maja 2005, 21:48

Druhowie mili! Z coraz większą nadzieją patrzę na odbywającą się tu dyskusję:) bardzo interesujące są poszczególne poglądy. Spróbuję uporządkować postulaty dotyczące konkretnych zapisów, jakie dotychczas padły:
1. postulat Czesia aby wykreślić nawias w zapisie "system wartości i postawy zawarte w Prawie i Przyrzeczeniu były jednoznacznie rozumiane, akceptowane i miały odzwierciedlenie we wszystkich działaniach członków organizacji (wychowanków i kadry) "
2. postulat Dominika, że prawdziwe i rzetelne wdrożenie podstaw wychowawczych będzie trwało dłużej niż kadencję

W pozostałych wątkach, chociaż bardzo słusznych, nie znalazłam wniosków nawiązujących wprost do zapisów. Bardzo proszę, poprawcie mnie, jeżeli źle zrozumiałam lub czegos nie zauważyłam
Czuwaj!
hm.Anna Poraj

mort
Starszy użytkownik
Posty: 261
Rejestracja: 16 sty 2003, 00:37
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: mort » 12 maja 2005, 23:06

Ja mam jedno pytanie dlaczego jeżeli rozmawiamy o systemie małych grup i zastępowych jako ich liderach rozmawiamy w strategii pt program??? Zawsze mi się wydawało, że zastępowy to kadra a jeżeli nawet nie to w przyszłości ma się tą kadrą stać. Dlaczego więc nie ma w zapisie pracy z kadrą i jej szkolenia(bo mniemam, że tamta strategia idzie w tym kierunku) nic o zastępowych. Dobry zastępowy to o wiele więcej szans w przyszłości na dobrego drużynowego.
phm. Michał "misiek" Markucki H.R.
szczepowy Szczepu "Gniazdo" im. Kedywu
drużynowy 101.ŁDW "Sad" im. hm.kpt.A.Romockiego "Morro"
"carpe diem quam minimum credula pastero"

dokumenty
Stały bywalec
Posty: 1551
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:23
imię i nazwisko: Czesław Przybytek
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Krakowska 19 Lotnicza
Hufiec: Kraków-Krowodrza
Chorągiew: Krakowska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: dokumenty » 13 maja 2005, 05:22

ania napisał:
1. postulat Czesia aby wykreślić nawias w zapisie "system wartości i postawy zawarte w Prawie i Przyrzeczeniu były jednoznacznie rozumiane, akceptowane i miały odzwierciedlenie we wszystkich działaniach członków organizacji (wychowanków i kadry) "
Wykreślić nawias wraz z jego zawartością.
hm. Czesław Przybytek HR
tel.kom. 519-160-185

ania
Użytkownik
Posty: 69
Rejestracja: 09 cze 2002, 22:47
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: ania » 13 maja 2005, 07:45

oczywiście- wykreślić nawias wraz z zawartością! przepraszam za brak precyzji:)
hm.Anna Poraj

agnieszka_ok
Użytkownik
Posty: 62
Rejestracja: 28 gru 2003, 15:51
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: agnieszka_ok » 13 maja 2005, 08:20

mort napisał:
Ja mam jedno pytanie dlaczego jeżeli rozmawiamy o systemie małych grup i zastępowych jako ich liderach rozmawiamy w strategii pt program??? Zawsze mi się wydawało, że zastępowy to kadra a jeżeli nawet nie to w przyszłości ma się tą kadrą stać. Dlaczego więc nie ma w zapisie pracy z kadrą i jej szkolenia(bo mniemam, że tamta strategia idzie w tym kierunku) nic o zastępowych. Dobry zastępowy to o wiele więcej szans w przyszłości na dobrego drużynowego.
Oczywiście zastępowy to bardzo ważna funkcja, ale o ile rozumiem ideę tych zapisów, kadrą związku są ludzie wspierający działaność wychowawczą i bezpośrednio ją prowadzący, a zastępowy jest przecież (jak to ktoś gdzieś napisał na forum) podmiotem działań wychowawczych...
szef ZKK Hufca Ziemi Cieszyńskiej

StaryWilk
Stały bywalec
Posty: 2830
Rejestracja: 28 lut 2003, 13:47
Lokalizacja: Biały Szczep
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: StaryWilk » 13 maja 2005, 08:30

ania napisał:

 zwiększyć systematyczne zdobywanie stopni i gwiazdek zuchowych w każdej gromadzie i drużynie
 każdy drużynowy był przygotowany do pracy z małą kadrą (pełniącą funkcje w drużynie, w szczególności zastępowymi)
 w każdej drużynie działał system małych grup
Jeżeli w drużynie systematyczne zdobywane są stopnie, to nic nie trzeba zwiększać. Zwiększyć można, lub szerzej wprowadzić świadomość potrzeby stosowania bodźców samowychowania.
Przygotowanie do pracy z malą kadra to oczywiste, lepiej wybrać konkretny cel , np. zasady pracy z zastępem zastepowych - przywrócić to narzędzie drużynom.
System małych grup, ze powinien działać, to znowu życzeniowe zaklęcie. Warto przywrócić świadomość drogi prowadzącej do małych grup - rekrutacja kolezeńska, rozumienie mechanizmów formalizujących "paczki" itp. W tym miejscu włączył bym tez znajomość mechanizmów wewnętrznych sformalizowanej już grupy, czyli....zastępu.


StaryWilk
Stały bywalec
Posty: 2830
Rejestracja: 28 lut 2003, 13:47
Lokalizacja: Biały Szczep
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: StaryWilk » 13 maja 2005, 08:37

ania napisał:

 każdy drużynowy miał dostęp do innowacyjnych, atrakcyjnych form realizacji programu i był przygotowany do korzystania z nich
 umożliwić kadrze organizacji dyskusję dot. spraw wychowawczych na forum hufca, chorągwi, Związku (zjazdy programowe)
Wolę więcej propozycji "jak" niż "co" Powyższe zapisy mogą być zrealizowane w kregach metodycznych hufców - to dobra i sprawdzona forma . Moze przywrócić i to narzedzie ?
Dyskusja tak, ale nic nie zastapi systematycznej praktyki.

ania
Użytkownik
Posty: 69
Rejestracja: 09 cze 2002, 22:47
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: ania » 17 maja 2005, 07:24

StaryWilk napisał:

Jeżeli w drużynie systematyczne zdobywane są stopnie, to nic nie trzeba zwiększać. Zwiększyć można, lub szerzej wprowadzić świadomość potrzeby stosowania bodźców samowychowania.
Przygotowanie do pracy z malą kadra to oczywiste, lepiej wybrać konkretny cel , np. zasady pracy z zastępem zastepowych - przywrócić to narzędzie drużynom.
System małych grup, ze powinien działać, to znowu życzeniowe zaklęcie. Warto przywrócić świadomość drogi prowadzącej do małych grup - rekrutacja kolezeńska, rozumienie mechanizmów formalizujących "paczki" itp. W tym miejscu włączył bym tez znajomość mechanizmów wewnętrznych sformalizowanej już grupy, czyli....zastępu.
W takich drużynach, w których systematycznie są zdobywane stopnie oczywiście nic nie trzeba zmieniać, ale na razie w ciągu roku nawet nie co drugi harcerz podejmuje sie zdobywania kolejnego stopnia. czyli problem jest..
system małych grup- wydaje mi się, ze to, co proponujesz, to już konkretne zapisy planu operacyjnego do tego celu. szczegółowe zadania, które mają prowadzić do zrealizowania tego ogólnego zapisu
hm. Anna Poraj

StaryWilk
Stały bywalec
Posty: 2830
Rejestracja: 28 lut 2003, 13:47
Lokalizacja: Biały Szczep
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: StaryWilk » 17 maja 2005, 09:24

Oczywiście, po prostu lepiej w ten sposób przypomnieć "o co biega" .
Warto sobie jednak zadać "to" pytanie, na ile system zastępowy działa , a jeśli nie działa i drużyny
funkcjonują jako "duże zastępy" to czy stawiamy sobie za cel powszechne przywrócenie zasady pracą małą grupą. Np z tego co napisałaś, stopnie się zmarginalizowały , czyli brak tego elementu, a sprawności i znaki służb ? /cały system BS/ No i nielubiane przezemnie zadania ?

ania
Użytkownik
Posty: 69
Rejestracja: 09 cze 2002, 22:47
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: ania » 17 maja 2005, 09:53

moim zdaniem system zastępowy jest (tzn podział na zastepy, funkcja zastępowego) jest ale nie działa, bo drużynowi nie wiedzą jak z tym pracować (jak budować plan pracy zastępów a plan pracy drużyny, co zrobić ze zbiórkami zastępów, które nie mogą sie odbywać bez pełnoletniego opiekuna na terenie szkoły, skąd brać doświadczonych zastępowych w środowiskach, w których dzieci "wyfruwają" do gimnazjum i liceum poza swoją miejscowość, jak pracować zastepem zastępowych itd. ). Myślę, że chcemy przywrócić realne funcjonowanie systemu małych grup w drużynach
co do instrumentów metodycznych- za dwa tygodnie będziemy mieli raport z drugiego już badania metodycznego organizacji, wtedy dowiemy się, jak się mają poszczególne instrumenty. Ale dla mnie najważniejsze są stopnie- i ze względu na ich wychowawcze, długofalowe znaczenie i ze względu na to, ze zdobywanie stopnia niejako wymusza zdobywanie innych instrumentów (ileś zdobytych sprawności na gwiazdkę zuchową, ileś zrealizowanych projektów na stopień ćwika itd)
Niestety obawiam się, że badanie metodyczne znowu wykaże, że praca ze stopniami nie jest zadawalająca
pozdrawiam
hm.Ania Poraj

dokumenty
Stały bywalec
Posty: 1551
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:23
imię i nazwisko: Czesław Przybytek
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Krakowska 19 Lotnicza
Hufiec: Kraków-Krowodrza
Chorągiew: Krakowska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: dokumenty » 17 maja 2005, 11:37

ania napisał:
ileś zrealizowanych projektów na stopień ćwika itd)
Niestety obawiam się, że badanie metodyczne znowu wykaże, że praca ze stopniami nie jest zadawalająca
A może sprawnosci ? Tak, jak w systemie KIHAM-owskim ?
http://kiham.republika.pl/KPSH_cw.htm

Obserwuję jak "specjalisci od gimbusów" koncentrują się głównie na "druzynach gimnazjalnych" pomijając większość tej grupy wiekowej czyli zastępowych/przybocznych zuchowych.
Czy to też było przedmiotem analiz ?
hm. Czesław Przybytek HR
tel.kom. 519-160-185

dominik jan domin
Stały bywalec
Posty: 1640
Rejestracja: 23 wrz 2004, 16:47
Lokalizacja: Klerycki Krąg Harcerski WICEK
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: dominik jan domin » 17 maja 2005, 15:51

Cieszę się, że nikt u mnie nie zdobywa krokiewki - i w związku z tym nie musi realizować czegoś takiego jak "projekt" :) Bo jak dotąd to dla nowej grupy wiekowej otrzymałem tylko i wyłącznie narzędzie metodyczne o fatalnej nazwie, nie powiązane z obrzedowością (vide stopnie i sprawności się oznacza), a fajnego programu... no cóz, nadal sam musze go tworzyć. Byłem na szkoleniu o projekcie, czytałem uwagi w"Czuwaju" - i nadal nie widze nic w tym interesującego.

Bo najpierw powinien iść pragram, a narzedzia metodyczne - no cóz, to narzedzia. Czyż projekt jest aż tak bardzo potrzebny?
phm. Dominik Jan Domin HR

Klerycki Krąg Harcerski WICEK im. bł. ks. phm. Stefana Wincentego Frelichowskiego
Hufiec ZHP Toruń

ania
Użytkownik
Posty: 69
Rejestracja: 09 cze 2002, 22:47
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: ania » 17 maja 2005, 17:03

Główna Kwatera na marcową zbiórkę Rady Naczelnej ponownie (pierwszy raz na etapie zatwierdzania projektu przez RN) zgłosiła wniosek o wprowadzenie oznaczenia projektu na mundurze. Niestety, temat został przełozony na Radę czerwcową. Na czerwcowej Radzie powrócimy też do nazwy tego instrumentu. Ale teraz to już mozna tylko kosmetycznie zmienić z "projektu" na "projekt starszoharcerski". Bo jednak ta nazwa, fatalna być może, poszła już w świat. Co do samego projektu - to tylko instrument, narzędzie, trzeba je wypełnić ciekawą treścią. Harcerze z mojego środowiska wyprawiają z nimim "cuda na kiju" i są bardzo zadowoleni:)
pozdrawiam, Ania Poraj

Zablokowany
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Strategia”