Badania pedagogiczne w gromadzie zuchowej

Wydział Zuchowy zuchy.zhp.pl
ODPOWIEDZ
Studentka
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 06 lis 2008, 16:10
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Studentka » 06 lis 2008, 16:31

Czuwaj! :)

Piszę tu dlatego, iż mam do napisania w tym roku dwie prace badawcze (dyplomową i licencjacką) ...
Wybrałam wdzięczny temat do jednej i drugiej, mianowicie ... Zuchy :)
Mam jednak mały problem jeśli chodzi o badania, jak na razie samego zamysłu tych badań i być może moglibyście mi pomóc.
Na codzień pracujecie z zuchami i być może znalazł by się ktoś kto podsunął by mi coś ciekawego :) Inaczej jak sie obserwuje i działa, a ja juz jakis czas nie działam z powodu szkoły ;(

Na dzień dzisiejszy myślę o

-"wpływie gwiazdek zuchowych (bądź instrumentów metodycznych) na rozwój dziecka w wieku od 7 do 10 lat". Myślę tu o zbadaniu tylko czterech Zuszków ( bez gwiazdki, z jedną gwiazdką, z dwiema itd) pod względem tego, no właściwie jeszcze nie do końca wiem czego :P W każdym razie zmian jakie zaszły w nich dzięki zdobyciu tych gwiazdek :/

- Drugi temat brzmiałby "Prawo Zucha jako cel wychowawczy gromady zuchowej". I tu nie do końca wyobrażam sobie jak miałabym to zbadać. Chodzi o to, że Zuszki za małe sa na ankiete, która jest chyba najprostszą formą badania...

Mam nadzieje, że znajdzie sie ktoś kto pomógłby mi uporządkować myśli ... A może ktoś ma już za sobą taka pracę i mógłby mnie wesprzeć ?

Nie liczę na to że ktoś zrobi to za mnie, wręcz przeciwnie chce zrobić to sama ;-) tylko jak narazie sama strasznie się gubię ... i nie wiem jak mogłabym zbadać to o czym chciałabym napisać ...
.....: Co mnie nie zabije to mnie wzmocni :.....

Na ścianie masz kolekcje swoich barwnych wspomnień ...

jstefanska
Użytkownik
Posty: 134
Rejestracja: 30 mar 2007, 16:33
Lokalizacja: 307 WGZ "Akademia Pana Kleksa"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: jstefanska » 06 lis 2008, 19:00

Studentka pisze:-"wpływie gwiazdek zuchowych (bądź instrumentów metodycznych) na rozwój dziecka w wieku od 7 do 10 lat". Myślę tu o zbadaniu tylko czterech Zuszków ( bez gwiazdki, z jedną gwiazdką, z dwiema itd) pod względem tego, no właściwie jeszcze nie do końca wiem czego :P W każdym razie zmian jakie zaszły w nich dzięki zdobyciu tych gwiazdek :/
Hmm... wydaje mi się, że będzie to dość ciężkie... i dość niemiarodajne.
Po pierwsze - badanie będzie przeprowadzone na bardzo małej grupie - czyli nie da wymiernych wyników. Po drugie - każde dziecko jest inne, i gwiazdki wpływają na nie bardzo indywidualnie... tu by można prześledzić rozwój konkretnego dziecka dzięki zdobywaniu gwiazdek - może np na podstawie rozmowy z drużynowym - jak dane dziecko zmieniało się podczas zdobywania gwiazdek... I zebrać większą ilość takich ankiet na temat różnych dzieciaków - i na podstawie tego wyciągnąć jakieś wnioski...

- Drugi temat brzmiałby "Prawo Zucha jako cel wychowawczy gromady zuchowej". I tu nie do końca wyobrażam sobie jak miałabym to zbadać. Chodzi o to, że Zuszki za małe sa na ankiete, która jest chyba najprostszą formą badania...
tutaj mogłabyś np przygotować jakąś zbiórkę, którą przeprowadziłabyś w kilku różnych gromadach - i podczas tej zbiórki zdobyłabyś potrzebne informacje od zuchów - zarówno podczas różnych ćwiczeń, zabaw, etc jak i zadając im pytania - może też w jakiejś fajnej formie?
HO Joanna Stefańska
drużynowa 307 WGZ "Akademia Pana Kleksa"

rumianek
Stały bywalec
Posty: 332
Rejestracja: 23 cze 2003, 19:36
Lokalizacja: Bractwo Tajemnic OIKONIP
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: rumianek » 06 lis 2008, 21:02

Pisałam pracę magisterską na temat "Stosunek harcerzy z... (tu nazwa środowiska) do osób niepełnosprawnych" i przeprowadziłam ankietę. Mogę coś podpowiedzieć choć materiałów chyba nie mam już na płycie... ale teoretycznie mogę coś podrzucić na ten temat.

Zbadanie 4 zuchów jest niemiarodajne, nie daje obrazu całości i jest nierzetelne - chyba, że pokusisz się o opis konkretnego przypadku (konkretnego zucha) ale pytanie - co chciałabyś zbadać? Nie jesteś w stanie porównać miarodajnie tego dziecka ze stanem sprzed "ery zuchowej". O wpływie metodyki zuchowej na rozwój dziecka - musiałabyś przeprowadzić losową próbkę na danej populacji i porównać - chyba najprędzej na drodze eksperymentu - z losową próbką populacji dzieci nie będących zuchami... I to też w ramach jakiegoś "procesu" tak mi się wydaje.

Nie pamiętam nazwy narzędzia ale jest coś do badania postaw u dzieci. Trzeba by to sprawdzić - najlepiej spytać się promotora.


Możesz natomiast się pokusić o napisanie autorskiego programu do pracy wychowawczej z dziećmi w szkole z wykorzystywanymi elementami metodyki zuchowej / dostosowanymi do potrzeb kształcenia zintegrowanego.

"Prawo Zucha jako cel wychowawczy" oj coś mi tu nie brzmi... Raczej jako instrument wychowawczy...

Można też się pokusić o napisanie monografii jakiejś gromady która długo działa, ewentualnie środowiska harcerskiego, hufca itp...

U nas w hufcu jeden z druhów pisał pracę monograficzną porównującą łódzkie drużyny ZHR i ZHP. Też ciekawy pomysł...
Hej, ha! Szumi stary bór, a my za nim wtór chylimy kornie głowy
Niech do tańca huczą nam sowy i cały leśny dwór!

Studentka
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 06 lis 2008, 16:10
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Studentka » 06 lis 2008, 22:12

No właśnie ... tak podejrzewałam, że nie będzie to takie proste jak by się wydawało...
Problem tylko w tym, że moje promotorki (a mam dwie inne) nie widzą w tych tematach niczego takiego... wręcz przeciwnie są nimi zachwycone..
A ja sama mam mnóstwo wątpliwości i im dłużej nad tym myśle tym więcej się ich pojawia ....

Samo słowo "wpływ" mnie odstrasza...
Tą czwórkę Zuchów wymyśliłam ja, ale wpadłam na to w autobusie jadąc na seminarium, była by to metoda indywidualnego przypadku, a zbadałbym to robiąc wywiad z Zuszkami i obserwując ich na zbiórce. I wszytsko zostało przyjęte.
Później natomiast pojawiły się wątpliwości... Ale o co ja ich w ogóle zapytam? I do jakich wniosków będe chciała dojść? I co mi to w ogóle da? Przecież zbadam tylko to jakie to są dzieci właściwie ... a nie to jaki wpływ na nie miało zdobywanie poszczególnych gwiazdek. Tu rozwiązaniem mogłaby być rzeczywiście ta rozmowa z drużynową. (!)

Jeśli chodzi o to Prawo Zucha to dobry pomysł z tą zbiórką, muszę to przemyśleć.. nic innego ostatnio nie robie :P A i tak mętlik w głowie ..
Była by to zbiórka, na której sprawdziła bym zarówno rozumienie tego Prawa przez Zuchy w jakiś bliżej nieokreślony ale ciekawy sposób, ale także mogłabym zastosować pewnego rodzaju ćwiczenia dramowe, na podstawie których mogłabym stwierdzić czy dzieci postępują zgodnie z poszczególnymi punktami tegoż Prawa w tej określonej sytuacji. I w ten sposób potwierdzę hipotezę iż Prawo Zuchowe odgrywa istotną rolę w wychowaniu Zuchów i że uczy ich wielu przydatnych i pożytecznych rzeczy i zachowań.

Dziękuje za odpowiedzi :) Potwierdziły one moje obawy, ale w rezultacie bardzo mi pomogły :)

Czy dobrze myślę? ;-))
.....: Co mnie nie zabije to mnie wzmocni :.....

Na ścianie masz kolekcje swoich barwnych wspomnień ...

Rafal
Stały bywalec
Posty: 1026
Rejestracja: 07 sty 2003, 16:47
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Rafal » 07 lis 2008, 00:05

Ja mam taka propozycję. Zanim wybierzesz narzędzie (pisałas o ankiecie i jeszcze napisałaś, że to jest proste narzędzie), zastanów sie co chcesz badać i po co. Jednym słowem postaw hipotezy i pytania badawcze.

Może się bowiem okazać, że narzędzie które wybrałaś, wcale nie pasuje do pracy którą chcesz wykonać. To tak, jakbyś chciała wbić gwoździa i sięgnęła po śrubokręt.

Dyscyplina która zajmuje się prawidłowym formowaniem pytań i dba o poprawność wnioskowania nazywa się metodologia nauk i rządzi się ona dość restrykcyjnymi prawami. To co chcesz robić, to etapy procesu badawczego, opisane w wielu miejscach, choćby tu: http://socjoszpieg.blox.pl/2007/02/Bada ... esu-1.html

Z metodologie jest ten kłopot, ze jeśli coś się nie robi metodologicznie - to w zasadzie nie można wnioskować na podstawie takich badań i są one bezwartościowe z definicji.

Plus jest taki, ze jeśli cały proces badawczy będzie przeprowadzony zgodnie z metodologią nauk - to nikt Ci nic nie może zarzucić. Więc wystarczy po kolei zrealizować wszystkie etapy procesu badawczego i wszystko będzie bardzo dobrze.


Rafał

PS. Z pedagogika jest ten kłopot, że często zarzuca się jej przedstawicielom niedbałe podchodzenie do metodologii nauk i do etapów procesu badawczego. Np. próba N=4.
Hufiec ZHP Radom - miasto
Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni

marcia
Nowicjusz
Posty: 35
Rejestracja: 04 gru 2006, 20:10
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: marcia » 07 lis 2008, 00:25

Podpowiem Ci, że ja w tym roku piszę pracę na temat przystosowania dzieci wyjeżdżających po raz pierwszy na kolonię :) Jak dla mnie, ciekawą kwestią jest badanie różnic między dziećmi będącymi zuchami i między tymi dziećmi, które zuchami nie są ;) Można zbadać wpływ harcerstwa na przystosowanie do współżycia w grupie itp; może coś związanego z zaineresowaniami, a może coś z zabawą? Przed nami jeszcze ferie, może jakieś "ferie w mieście" albo jakiś wyjazd gromadowy- może na coś wpadniesz. A może, dlaczego ludzie podejmują się pracy z zuchami bądź też czy praca z zuchami ma wpływ na wybór studiów pedagogicznych. Kombinuj :)

Życzę powodzenia!!! :)
Ostatnio zmieniony 07 lis 2008, 00:28 przez marcia, łącznie zmieniany 1 raz.
"Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia".

Kamusia
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 29 paź 2006, 21:46
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Kamusia » 11 gru 2008, 20:36

Ja pisałam pracę licencjacką nt "Preferencji czytelniczych zuchów" i powiem szczerze, że później żałowałam, że nie wymyśliłam sobie jakiegoś takiego tematu, żeby można było zbadać klasę, a nie gromadę. Uczestnictwo w zbiórkach zuchowych jest dobrowolne, więc zuszki chodzą tak w kratkę, że szkoda gadać. Zebranie 30 ankiet zajęło mi 3 miesiące! A koleżanki wchodziły na jedną godzinę i już miały badania:-( Dodatkowo robiłam wywiad z drużynowymi, analizowałam dokumentację drużyny (np plany pracy, plany zimowisk, konspekty zbiórek, programy sprawności). Życzę powodzenia w pisaniu pracy!
phm. Kamila Wybraniec
Namiestniczka harcerska
Hufiec Sosnowiec

ODPOWIEDZ
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Zuchy”