a ile tych gawęd zamierzasz opowiedzieć chcąc przekazać historię ZHP?
znasz gawedy=znasz fakty.
wszak fakty tworzą historię, ale ty znasz tylko fakty.
nie jesteś w stanie określić dlaczego zadziało się tak a nie inaczej.
Nie wiesz dlaczego losy harcerstwa na Ziemiach Polski potoczyły się tak, a nie jesteśmy teraz np:kosmonautami.
bo być może uczono cię na tej samej zasadzie na której ty teraz tą historię przekazujesz. na zasadzie rzucania pustych faktów. Pustych bo nie wiesz jakie znaczenie i jakie miejsce mają w historii.
w historii nic nie dzieje się od tak po prostu... coś wynika z drugiego....
to taka gra faktów, w którym jeden trzyma drugiego za rękę i one współdziałają.
Kiedy te fakty rozrywają się w twojej głowie to to o czym myślisz nie jest już historią,
a jedynie faktem.
Nie wiem. Może się na tym nie znam.
ale to bardzo prawdopodobne, że to właśnie przez ten brak chronologii i opowiadania bez sensu 140 gawed żeby streścić historię związku poziom jest tak niski.
jestem w stanie ci zagwarantować, że gdybyś przedstawił chronologię na podstawie super fajnej, śmiesznej i przygodowej gry... a potem razem z drużyną byście to zapisali na papierze w postaci osi czasu i powiesili w harcówce.... to padłoby kilka pytań... a co to jest, co się wtedy działo itp.
i każda inna zbiórka o historii w postaci gawedy miałaby sens, bo miałaby oparcie w całej historii.
robiłbyś zbiórkę - pokazywał szybko na oś czasu... i fruuuuuu... reszta należy do ciebie.
ehh...
szkoła=wykład... nudne 45 min. albo 120... głupie nie?
ale widzisz, oni system przekazywania historii mają opanowany od dawna.
i wiedzą jak historię przekazywać żeby się w niej nie zagubić.
Ty będąc instruktorem masz szersze pole do popisu, bo
1. możesz ściągnąć ze szkoły system przekazywania wiedzy.
2. możesz ściągnąć z harcerstwa sposób przekazywania wiedzy (gry/zabawy i.in.)
I to tyle z mojej strony.
możemy się pospierać, ale to chyba nie zmieni toku naszego myślenia.
więc po prostu - wycofuję się z dyskusji.
Pozdrawiam serdecznie
CZUWAJ!
P.
Poziom wiedzy harcerzy o histori organizacji
-
- Stały bywalec
- Posty: 1640
- Rejestracja: 23 wrz 2004, 16:47
- Lokalizacja: Klerycki Krąg Harcerski WICEK
- Hufiec:
- Chorągiew:
- Kontakt:
Dopuszczasz się w dyskusji uproszczeń i próbujesz narzucić mi słowa, których nie wypowiedziałem. Nie zgadzam się z tym, bo to nieuczciwe i antyharcerskie.
Najpierw podajesz tezę - SWOJĄ TEZę, że gawędy = fakty, suche fakty, a potem sobie z nią dyskutujesz. Wszystko pięknie, tylko, że to nie jest moja teza, tak, że cały wywód pozbawiony jest sensu.
Z drugiej zaś strony - chronologia to sa fakty - co kiedy, a nie dlaczego.
Istnieje wiele systemów przekazywania wiedzy o historii - ty proponujesz chronologię, Wbrew temu, czym próbujesz mydlić oczy, to są fakty, suche fakty, bez powiązania - co czemu i dlaczego tak sie stało. Harcerze nie potrzebują faków - to jest zapisane.
System który ja proponuje w gawędach - to jest mowa o tym, dlaczego. Fakty bez wątpienia sie pojawią, ale nacisk jest dlaczego. Można to ponadto pięknie powiązać z symboliką harcerską, z Prawem i Przyrzeczeniem.
I nie zasłaniałbym się doświadczeniem wieloletnim szkoły - jestem zdania, że to, co uczą w szkole, dociera tylko do częsci uczniów, reszta to momentalnie zapomina. przetestuj harcerzy, ile wiedza z historii (szkolnej) z zeszłego roku.
Ponadto praca w harcerstwie nie polega na nauce faktów czy chronologii historii harcerstwa. Polega na wychowaniu młodego człowieka. A tutaj ważniejsze jest dlaczego, niż kiedy.
Najpierw podajesz tezę - SWOJĄ TEZę, że gawędy = fakty, suche fakty, a potem sobie z nią dyskutujesz. Wszystko pięknie, tylko, że to nie jest moja teza, tak, że cały wywód pozbawiony jest sensu.
Z drugiej zaś strony - chronologia to sa fakty - co kiedy, a nie dlaczego.
Istnieje wiele systemów przekazywania wiedzy o historii - ty proponujesz chronologię, Wbrew temu, czym próbujesz mydlić oczy, to są fakty, suche fakty, bez powiązania - co czemu i dlaczego tak sie stało. Harcerze nie potrzebują faków - to jest zapisane.
System który ja proponuje w gawędach - to jest mowa o tym, dlaczego. Fakty bez wątpienia sie pojawią, ale nacisk jest dlaczego. Można to ponadto pięknie powiązać z symboliką harcerską, z Prawem i Przyrzeczeniem.
I nie zasłaniałbym się doświadczeniem wieloletnim szkoły - jestem zdania, że to, co uczą w szkole, dociera tylko do częsci uczniów, reszta to momentalnie zapomina. przetestuj harcerzy, ile wiedza z historii (szkolnej) z zeszłego roku.
Ponadto praca w harcerstwie nie polega na nauce faktów czy chronologii historii harcerstwa. Polega na wychowaniu młodego człowieka. A tutaj ważniejsze jest dlaczego, niż kiedy.
phm. Dominik Jan Domin HR
Klerycki Krąg Harcerski WICEK im. bł. ks. phm. Stefana Wincentego Frelichowskiego
Hufiec ZHP Toruń
Klerycki Krąg Harcerski WICEK im. bł. ks. phm. Stefana Wincentego Frelichowskiego
Hufiec ZHP Toruń
-
- Nowicjusz
- Posty: 28
- Rejestracja: 18 lut 2006, 12:18
- Hufiec:
- Chorągiew:
Również uważam, że daty nie są najważniejsze. Należy tak przedstawic historie organizacj, aby młody człowiek wiedział jaka w tym czasie w kraju panowała sytuacja, dlaczego ZHP wygladało tak a nie inaczej. Ważne są odczucia, bo to one kieruja ludzmi.
Do tej pory w mojej druzynie nie przekazywano wiedzy na temat harcerstwa w PRLu, teraz postanowilismy to zmienic. Uczylismy naszych harcerzy o czasach wojny, kiedy (mówi sie), że łatwiej jest być patriotą, nauczmy ich, że po wojnie przyszedł trudniejszy okres - okres odbudowy ZHP. Ktos madry powiedział, że dla Polski łatwo umierać, ale trudno życ (nie pamietam jak to dokładnie szło).
Chciałabym, aby harcerze czuli związek emocjonalny z historia, a nie znali tylko suche fakty.
Do tej pory w mojej druzynie nie przekazywano wiedzy na temat harcerstwa w PRLu, teraz postanowilismy to zmienic. Uczylismy naszych harcerzy o czasach wojny, kiedy (mówi sie), że łatwiej jest być patriotą, nauczmy ich, że po wojnie przyszedł trudniejszy okres - okres odbudowy ZHP. Ktos madry powiedział, że dla Polski łatwo umierać, ale trudno życ (nie pamietam jak to dokładnie szło).
Chciałabym, aby harcerze czuli związek emocjonalny z historia, a nie znali tylko suche fakty.
przyboczna 13 GDDH "Bractwo Zielonego Liścia"
1 Środowiskowy Szczep Harcerzy w Golubiu-Dobrzyniu im. Fryderyka Chopina
1 Środowiskowy Szczep Harcerzy w Golubiu-Dobrzyniu im. Fryderyka Chopina
nowoczesne kuchnie warszawa