Pomysły na wymagania na stopień pwd

Wydział Pracy z Kadrą i Kształcenia ksztalcenie.zhp.pl
Zablokowany
Kamusia
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 29 paź 2006, 21:46
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Kamusia » 18 mar 2007, 16:47

Chodzi mi dokładnie czy macie jakieś ciekawe pomysły na wymagania do punktu 1- Kształtuje własną osobowość zgodnie z Prawem Harcerskim. Bardzo prosiłabym o jak najwięcej pomysłów co do tego punktu. Z góry dziękuję.
phm. Kamila Wybraniec
Namiestniczka harcerska
Hufiec Sosnowiec

kamila23
Użytkownik
Posty: 97
Rejestracja: 29 cze 2002, 22:54
Lokalizacja: Szczep 23 WDH "Pomarańczarnia"
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: kamila23 » 18 mar 2007, 22:16

Witaj, Kamilo :)

Rozumiem, że chodzi Ci o przykłady zadań?
Nie wiem, czy to nie jest jedno z najbardziej indywidualnych wymagań tego stopnia.Zadanie druhny X może być nic nie warte dla, dajmy na to, próby druha Y.
Ja ze swoimi podopiecznymi przy tym punkcie wymagań zawsze wychodzę od rozmowy o ich osobistym stosunku do Prawa Harcerskiego i one same zawsze w końcu wymyślają konkretne zadanie. Różne to są zadania, od np. wolontariatu po spisywanie przemyśleń na temat poszczególnych punktów itp.

Pozdrawiam!

adrian
Użytkownik
Posty: 90
Rejestracja: 28 maja 2002, 11:17
Lokalizacja: Poczta Harcerska Szczecin II
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: adrian » 19 mar 2007, 11:24

Kamusia pisze:Chodzi mi dokładnie czy macie jakieś ciekawe pomysły na wymagania do punktu 1- Kształtuje własną osobowość zgodnie z Prawem Harcerskim.
Jak zauważyła Kamila23, chodzi Tobie chyba o przykłady zadań?

Myślę, że zabierasz się do sprawy od niewłaściwej strony. Traktujesz wymagania instrumentalnie, usiłując dopasować odpowiednie zadanie do każdego z wymagań. Nie na tym rzecz polega, co widać choćby po tym pierwszym wymaganiu. Przecież kształtowania swojej osobowości zgodnie z Prawem Harcerskim nie załatwi się jednym, dwoma zadaniami, powinno się to odbywać przez cały czas trwania próby, a nawet i poza nim.

Oczywiście, można zaplanować zadanie realizujące to wymaganie, wykonać je, i uważać, że sprawa odfajkowana, ale czy tak postępuje przyszły instruktor? Czy jest to ambitne i wartościowe? Czy gwarantuje osiągnięcie założonego celu?

Właśnie, co jest celem? Czy tylko spełnienie kilkunastu wymagań próby poprzez zrealizowanie kilkunastu odpowiadających im zadań, czy też ukształtowanie nowego instruktora? Wydaje mi się, że jednak to drugie.

Wynika stąd prosty wniosek, że planując próbę musisz formułować swoje zadania na podstawie tego, co chcesz osiągnąć, jaką wiedzę i doświadczenie posiąść, na podstawie analizy własnej osoby - w czym jesteś dobra, a w czym warto się podszkolić. Zadania te powinny w naturalny sposób wynikać z tego, jaką funkcję pełnisz, przybocznej, drużynowej czy też inną. Należy unikać zadań wymyślonych tylko po to, aby spełnić jedno z wymagań próby. Lepiej zastanowić się, czy nie spełnisz danego wymagania realizując coś, co masz już zaplanowane w pracy ze swoją drużyną. To nic innego jak naturalność metody harcerskiej. Zadania i wymagania powinny się wzajemnie przeplatać, a jednym zadaniem powinno się realizować cząstkowo kilka wymagań na raz. Te cząstki powinny tworzyć kompletną i spójną próbę.

Kiedy analizuję próby otwierane w KSI w której pracuję, często zadaję pytanie: "Wymagania na stopień określają, że musisz to i to. Powiedz mi zatem, w których zadaniach swojej próby realizujesz to wymaganie? Pytam, bo może tego nie zauważyłem?"
Prowadzi to zazwyczaj do drobnego przeredagowania sfromułowanych zadań tak, aby było widoczne to, co jest obecne w próbie, a nie jest właściwie zaakcentowane. Właściwe sformułowanie zadania przede wszystkich ułatwia zdobywającemui stopień uświadomienie sobie jego celu.

Wracając do początkowego pytania myślę, że w ogólne nie powinnaś planować konkretnego zadania do realizacji wymagania "kształtowania własnej osobowości zgodnie z Prawem Harcerskim".
Musisz za to potrafić odpowiedzieć na pytanie, poprzez jakie inne działania zapalanowane w próbie tą swoją osobowość kształtujesz? Przypomnę tylko, że pośredniość jest również jedną z cech metody harcerskiej.
Ostatnio zmieniony 20 mar 2007, 10:49 przez adrian, łącznie zmieniany 1 raz.
hm. Adrian Łaskarzewski
Poczta Harcerska Szczecin II
KSI Hufca Szczecin Pogodno

Kamusia
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 29 paź 2006, 21:46
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Kamusia » 23 mar 2007, 15:54

Tak, dokładnie chodzi mi o przykłady zadań. Wiem, że jest to bardzo osobisty punkt i dlatego trudno cokolwiek do niego przypasować. Spotkałam się, że w tym punkcie osoby dostawały np wymaganie, że będzie opiekunem próby na stopień ochotniczki, a moim zdaniem w tym punkcie chodzi o coś innego, chodzi o to, żeby przyszły instruktor sam popracował nad sobą i żeby ta praca "weszła mu w krew". a czy będą opiekuynem na ochot to osiągnie? Nie jestem pewna. Dlatego chciałam dowiedzieć się jak u Was jest ten punkt realizowany. Nie chodzi oczywiście, żeby sposób realizacji Druhny X przyporządkować Druhnie Y, tylko się zoorientować jakie możliwe są rozwiązania.
phm. Kamila Wybraniec
Namiestniczka harcerska
Hufiec Sosnowiec

puszkow
Nowicjusz
Posty: 44
Rejestracja: 09 gru 2002, 21:09
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: puszkow » 31 mar 2007, 21:25

Co prawda Kamilo powiedziałem Ci dzisiaj na Konferencji w Chorzowie, ale tutaj też napiszę.
Będąc już po kursie na opiekunów prób - myślę, że wszystkich rozumów nie zjadłem - powiem tak:
- owszem nie ma złotego środka na żaden z punktów, ale jeśli jest to stopień przewodnika czyli w zasadzie od 16 roku życia (w zasadzie 16-20 lat, owszem starsi też ale mniej liczna grupa) czyli jest to wiek wędrowniczy jako zadania do tego punktu mogą być
- zrealizowanie próby wędrowniczej
- zdobywanie stopnia wędrowniczego
- realizacja znaku służby

Jeśli jest to osoba starsza (choć niekoniecznie) może być to np.: przygotowanie jakiegoś projektu i poprowadzenie zajęć.
- poprowadzenie zajęć (cyklu zajęć) dotyczących postaw harcerskich/instruktorskich niekoniecznie samemu, ale w grupie.
- może to być również zawarte jako raport/pamiętnik dotyczący rozważań na temat ja i harcerstwo +/- chwilę zwątpienia i radości oraz emocje

Czy jeszcze coś....? Zapewne jeszcze jest troszkę możliwości, które można wykorzystać w różnych środowiskach - ale to tak, jak całą próbę rozpisujemy INDYWIDUALNIE dostosowujące do potrzeb i możliwości podopiecznego.
hm. Andrzej Zawalski - Puszek
Hufiec Sosnowiec Kierownik Zespołu Internetowego

PO Kierownika Zespołu Internetowego Chorągwi Śląskiej

Zablokowany
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Kadra i kształcenie”